Praktisch

Wat zijn de openingsuren van de praktijk?

Ma 8u-19u30
Di 8u-20u
Woe 8u30-19u
Do 8u-20u
Vr 8u-17u

Op welke dagen is de praktijk gesloten?

De praktijk is gesloten tijdens het weekend en op alle officiële feestdagen:

  • 1 januari
  • Paasmaandag
  • 1 mei: Dag van de Arbeid
  • O.L.H. Hemelvaart + brugdag
  • Pinkstermaandag
  • 21 juli: Nationale Feestdag
  • 15 augustus: O.L.V. Hemelvaart
  • 1 november: Allerheiligen
  • 11 november: Wapenstilstand
  • 25 december: Kerstdag

Waar kan de behandeling plaatsvinden? Bij mij thuis of in de praktijk?

Indien u zich kan verplaatsen adviseren wij u om naar de praktijk te komen. Hier hebben wij alle materiaal ter beschikking om u optimaal te onderzoeken en te behandelen.

Als een verplaatsing onmogelijk is dan komen wij ook tot bij u indien u minder dan 15minuten rijden van de praktijk woont. In dit geval wordt er wel een verplaatsingsvergoeding conform de tarieven van het Riziv aangerekend.

Hoe maak ik een afspraak voor een behandeling?

Een afspraak maken kan hier: 

U mag ons ook altijd bellen op 051/37.05.29 of mailen naar kine@neurocentrumwest.be voor kinesitherapie en logo@neurocentrumwest.be voor logopedie.

Wat breng ik mee op een eerste afspraak?

  • Het voorschrift van uw behandelde arts.
  • Uw identiteitskaart.
  • Een klevertje van uw ziekenfonds.
  • De goedkeuring voor een speciaal statuut: E- of F pathologie (indien van toepassing).
  • Alle relevante informatie i.v.m. uw klacht.  Als u beschikt over medische beeldvorming (RX, CT, MRI, echo, verslagen, …) of andere documenten brengt u die best mee.
  • Comfortabele, losse, en vooral gemakkelijke kledij.
  • Bent u dit jaar al bij een collega geweest. Gelieve ons hiervan op de hoogte te brengen zodat wij een correct kunnen attesteren. Indien u verslagen heeft van een andere therapeut dan mag u deze ook altijd meebrengen.

Hoe verloopt een eerste afspraak?

  • We starten altijd met een kennismakingsgesprek waarin we luisteren naar uw verhaal. Uw partner of mantelzorger is welkom tijdens dit gesprek.
  • We maken een dossier aan (o.m. naam, adres, telefoon, mailadres, mutualiteit, INSZ-nr, huisarts, voorschrift).
  • Afhankelijk van uw aandoening en noden worden er vervolgens een aantal klinische tests afgenomen. Dit kan doorlopen over de tweede behandeling. 
  • Met het resultaat van deze testen en de verzamelde info bespreken we samen de behandeldoelen. Vanaf nu kan de effectieve therapie van start gaan. 

Hoe lang duurt een therapiesessie?

Kinesitherapie: U krijgt 30 minuten individuele therapie. Daarnaast mag u altijd voor of na uw behandeling gebruik maken van de aanwezige toestellen. Zo kan u therapie makkelijk 1u in beslag nemen. 

Logopedie: meestal 30 minuten, in sommige gevallen 60 minuten.

Psychologie:

-        Ondersteunend gesprek: ongeveer één uur

-        Neuropsychologisch onderzoek: twee uur.

-        ADHD onderzoek: vier uur (verdeeld over twee momenten)


Wie zal mij behandelen?

Binnen NeuroCentrumWest kiezen we ervoor om u als team te behandelen. Alle therapeuten hebben de nodige expertise voor een optimale therapie aan uw noden. 

Concreet houdt dat voor de kinesitherapie in dat u door alle therapeuten behandeld kan worden. We zijn er ons van bewust dat dit van uw kant wat flexibiliteit vraagt. Toch geloven we er sterk in dat dit enkel maar voordelen heeft. Dit systeem geeft onder andere meer afwisseling en variatie in uw kinebehandelingen. Daarnaast kunnen wij op deze manier uw afspraken meer aanpassen aan uw mogelijkheden en is continuïteit tijdens vakantieperiodes verzekerd. 

Aangezien Hanne de enige logopediste is in ons team worden alle logopedische behandelingen door haar gegeven.

Wat indien ik te laat kom op een afspraak?

Wij voorzien voor iedereen telkens een tijdsblok van 30 minuten. Om de therapie voor iedereen zo vlot mogelijk te laten verlopen houden wij ons ook aan deze tijdsblokken. Indien u dus te laat bent dan zal uw therapie minder lang duren. Zijn er onvoorziene omstandigheden geef ons een seintje op 051/37.05.29. Dan zoeken we samen naar een oplossing

Kan ik een afspraak annuleren?

Wij vragen u om 24u op voorhand te annuleren. Dit kan telefonisch op 051/37.05.29, per email op kine@neurocentrumwest.be voor kinesitherapie en op logo@neurocentrumwest.be voor logopedie of tijdens een voorgaande afspraak. 

Indien u geen 24u op voorhand heeft verwittigd dan zijn wij genoodzaakt dit aan te rekenen. 

Hoeveel kost een behandeling?

Kinesitherapie

Al onze kinesisten zijn gedeconventioneerd. Een behandeling in de praktijk kost € 34, voor een huisbezoek vragen wij €37. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de tarieven in de praktijk. Meer info hierover kan u verkrijgen via uw therapeut.

Tarievenposter gedeconventioneerde kinesist vanaf april 2024

De toezichthoudende autoriteit voor kinesitherapeuten op dit moment zijn de Provinciale Geneeskundige Commissies. Alle info vindt u op deze website: https://www.health.belgium.be/nl/de-provinciale-geneeskundige-commissie


Logopedie

Al onze logopedisten zijn geconventioneerd. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de tarieven. Meer info hierover kan u verkrijgen via uw therapeut.


Psychologie

-        Ondersteunend gesprek (1uur): 65 euro

-        Cognitieve screening bij gekende aandoening i.k.v. opstart cognitieve revalidatie: +/- twee contacten aan 65 euro/contact. (aantal contacten afhankelijk van uitgebreidheid onderzoek)

-        Neuropsychologisch onderzoek: 290 euro (+ 50 euro voor gesprek ter bespreking van de testresultaten)

-        AD(H)D traject: 650 euro, inclusief: meerdere testmomenten, heteroanamnese, screening ASS, resultatenbespreking, adviesgesprek en eventueel kortdurende begeleiding. 

Informeer bij uw mutualiteit om de mogelijkheden tot gedeeltelijke terugbetaling te bekijken.


Hoe gebeurt de facturatie?

Wij vragen om elke behandeling rechtstreeks te betalen aan de behandelende therapeut. Dit kan Cash of via mobiel bankieren of payconic. Het getuigschrift voor de mutualiteit om uw terugbetaling te bekomen maken wij onmiddellijk aan of geven u maandelijks een overzicht mee. 

Indien u betalingsmoeilijkheden heeft kunnen wij werken via een derdebetalersregeling. Hierbij hoeft u enkel het remgeld te betalen.

Bij het ontbreken van een betaling dan sturen wij 2 betalingsherinneringen per brief. Daarna zullen wij verdere gerechtelijke stappen ondernemen om de betaling te vorderen. 

Praktisch

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x